Przejdź do głównej zawartości

Wpis na blogu utworzony przez Rafał Wolak

Co muszę zrobić aby latać legalnie dronem?

Co muszę zrobić aby latać legalnie dronem?

Wejście w życie 31.12.2020 rozporządzenia wykonawczego 947 oraz delegowanego 945 wprowadziło niemałe zamieszanie na rynku dronowym. Zmiana dotyczyła zarówno nowych operatorów, a przepraszam pilotów dronów, jak i tych, którzy latali na tzw. Świadectwach Kwalifikacji UAVO kilka lat. Przede wszystkim rok 2021 wprowadził konieczność rejestracji w systemie ULC każdego, kto chce wykonywać loty dronem. Zmieniła się nomenklatura i teraz operatorem drona określa się firmę natomiast pilotem osobę która......pilotuje drona.

W związku z tym, że jesteśmy już trochę od zmian i pierwszy kusz już opadł, postanowiłem opisać tutaj, w jaki sposób można uzyskać zgodę na wykonywanie legalnych lotów w Polsce. Do legalnego latania możemy obrać dwie drogi:

Pierwsza droga rekreacyjna gdzie będziemy głównie potrzebować drona do lotów wakacyjnych z dala od ludzi oraz budynków.

Druga droga to loty, z którymi wiążemy komercyjne zastosowanie. W tym przypadku po zdobyciu uprawnień nie możemy wykonywać loty w terenie zabudowanym dronami do 25kg, dodatkowo sami określamy bezpieczną odległość od ludzi.
Obojętnie jaką drogę wybierzesz, w obu przypadkach musisz wcześniej zarejestrować się jako operator i wygenerować również numer pilota. Rejestracji dokonujesz w systemie rejestracji ULC

https://drony.ulc.gov.pl/ 



Operatorem może zostać osoba fizyczna lub osoba prawna. Po rejestracji jako operator uzyskuje się unikalny numer operatora. Numer ten należy umieścić na każdym dronie do którego wymagana jest rejestracja.



Osoba fizyczna po zarejestrowaniu się jako operator gdzie uzyskuje również dostęp do profilu pilota. Z profilu pilota można przystąpić do szkolenia oraz egzaminu online na podkategorię otwartą A1/A3, a następnie do części szkolenia teoretycznego na podkategorię otwartą A2

Jeżeli zdecydujemy się na latanie typowo rekreacyjnie, gdzie dron głównie będzie nam potrzebny do robienia zdjęć czy filmów na własny użytek, to wystarczą nam uprawnienia w kategorii open. Ta Kategoria składa się z 3 podkategorii:

  • A1 - w okresie przejściowym do 31.06.2022 dopuszcza się niezamierzony przelot nad ludzi który musi zostać skrócony do minimum dronami o masie < 500g. Czyli możemy latać dronami typu Mavic Mini I oraz II a także Mavic Air
  • A2 -  w okresie przejściowym do 31.06.2022 loty możliwe min. 50m od ludzi dronami o masie <2kg. Czyli w tym przypadku mamy większy wybór gdyż polatamy takimi dronami jak Mavic pro I oraz II czy też legendarnym już Phantomem 4. Musimy jednak oprócz zdania egzaminów A1/A3 na stroni ULC, zdać egzamin do A2 u Wyznaczonego Operatora przez ULC oraz zrobić praktykę w trybie samokształcenia. Szczegóły uzyskania tych uprawnień znajdziesz na naszej stronie pod tym linkiem: https://camfly.com.pl/camfly-szkolenia/open-a2/
  • A3 -  w okresie przejściowym do 31.06.2022 loty min. 150 metrów od zabudowań i ludzi dronami > 2kg i < 25kg, 
W przypadku gdy jednak myślisz o profesjonalnym wykorzystywaniu drona w swojej działalności niezbędne będzie zrobienie uprawnień  w ramach tzw. Krajowych scenariuszy NSTS. Takie uprawnienia oprócz zdobycia wiedzy teoretycznej i praktycznej dają Ci możliwość latania w terenie zabudowanym oraz blisko ludzi.  Bardzo szczegółowy opis poszczególnych scenariuszy znajdziesz w naszym dziale prawnym pod tym linkiemPoniżej natomiast masz zestawienie najważniejszych cech oraz różnic miedzy poszczególnymi NSTS: 

VLOS: PRZEPISY OGÓLNE

NSTS-01 VLOS i FPV do 4kg
NSTS-02 VLOS(MR) < 25kg
NSTS-03 VLOS(A) < 25kg
NSTS-04 VLOS(H) < 25kg
Przepisy ogólne
1. Operacje systemów bezzałogowych statków powietrznych wykonywanych zgodnie z krajowym scenariuszem standardowym NSTS-01 wykonuje się w zasięgu widoczności wzrokowej VLOS lub z widokiem z pierwszej osoby FPV;
2. Przepisy niniejszego scenariusza stosuje się do bezzałogowych statków powietrznych o masie startowej mniejszej niż 4 kilogramy;
1. Operacje systemów bezzałogowych statków powietrznych wykonywanych zgodnie z krajowym scenariuszem standardowym NSTS-02 wykonuje się w zasięgu widoczności wzrokowej VLOS;
2. Przepisy niniejszego scenariusza stosuje się do bezzałogowych statków powietrznych kategorii wielowirnikowiec (MR), o masie startowej mniejszej niż 25 kilogramów;
1. Operacje systemów bezzałogowych statków powietrznych wykonywanych zgodnie z krajowym scenariuszem standardowym NSTS-03 wykonuje się w zasięgu widoczności wzrokowej VLOS;
2. Przepisy niniejszego scenariusza stosuje się do bezzałogowych statków powietrznych kategorii stałopłat (A), w tym stałopłatów pionowego startu (VTOL), o masie startowej mniejszej niż 25 kilogramów;
1. Operacje systemów bezzałogowych statków powietrznych wykonywanych zgodnie z krajowym scenariuszem standardowym NSTS-04 wykonuje się w zasięgu widoczności wzrokowej VLOS;
2. Przepisy niniejszego scenariusza stosuje się do bezzałogowych statków powietrznych kategorii helikopter (H), o masie startowej mniejszej niż 25 kilogramów;
3. W ramach niniejszego scenariusza mogą być wykonywane loty bezzałogowych statków powietrznych nieopatrzonych etykietą identyfikacyjną klasy określoną w częściach 1–5, 16 i 17 załącznika do rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/945
4. Podczas lotu bezzałogowy statek powietrzny nie może przenosić materiałów niebezpiecznych;
5. W trakcie operacji jeden pilot obsługuje w locie tylko jeden bezzałogowy statek powietrzny.


VLOS: WARUNKI WYKONYWANIA LOTÓW

NSTS-01 VLOS i FPV do 4kg
NSTS-02 VLOS(MR) < 25kg
NSTS-03 VLOS(A) < 25kg
NSTS-04 VLOS(H) < 25kg
Warunki wykonywania lotów

Operacje systemów bezzałogowych statków powietrznych w ramach krajowych scenariuszy standardowych NSTS-01-04 wykonuje się z zachowaniem następujących warunków:

1) w czasie lotu bezzałogowy statek powietrzny utrzymuje się w odległości do 120 m od najbliższego punktu powierzchni Ziemi; pomiar odległości dostosowuje się odpowiednio do cech geograficznych terenu, takich jak równiny, wzgórza, góry;

2) w przypadku lotu bezzałogowym statkiem powietrznym w odległości do 50 metrów w poziomie od sztucznej przeszkody o wysokości przekraczającej 105 metrów, maksymalną wysokość operacji można zwiększyć o maksymalnie 15 metrów powyżej wysokości przeszkody;

3) loty wykonuje się w zasięgu widoczności wzrokowej VLOS pilota lub przynajmniej jednego obserwatora, którzy utrzymują kontakt wzrokowy nieuzbrojonym okiem z bezzałogowym statkiem powietrznym w celu określenia jego położenia względem pilota i w przestrzeni powietrznej oraz zapewnienia bezpiecznej odległości od innych statków powietrznych, przeszkód, pojazdów, osób lub zwierząt;

4) w operacjach VLOS wykonywanych bez obserwatora statku powietrznego, dopuszcza się utratę kontaktu wzrokowego z bezzałogowym statkiem powietrznym w momencie dokonywania przez pilota kontroli parametrów lotu przekazywanych przez urządzenia będące wyposażeniem bezzałogowego statku powietrznego;

5) w operacjach VLOS wykonywanych z obserwatorem statku powietrznego, dopuszcza się aby obserwator bezzałogowego statku powietrznego nie znajdował się bezpośrednio przy pilocie, jeżeli zapewniona jest dwukierunkowa łączność pomiędzy pilotem i obserwatorem oraz ustalono zasady komunikacji.

6) w operacjach FPV lot jest wykonywany: a) do wysokości nie większej niż 50 m nad poziomem terenu, b) w odległości poziomej nie większej niż 500 od operatora.
---

BVLOS: PRZEPISY OGÓLNE


NSTS-05 BVLOS do 4kg
NSTS-06 BVLOS(MR) < 25kg
NSTS-07 BVLOS(A) < 25kg
NSTS-08 BVLOS(H) < 25kg
Przepisy ogólne
1. Operacje systemów bezzałogowych statków powietrznych w ramach krajowych scenariuszy standardowych NSTS-05-08 wykonuje się w zasięgu widoczności wzrokowej VLOS lub poza zasięgiem widoczności wzrokowej BVLOS
2. Niniejszy scenariusz stosuje się do bezzałogowych statków powietrznych o masie startowej mniejszej niż 4 kg

2. Niniejszy scenariusz stosuje się do bezzałogowych statków powietrznych o masie startowej mniejszej niż 25 kilogramów

2. Niniejszy scenariusz stosuje się do bezzałogowych statków powietrznych kategorii stałopłat (A), w tym stałopłatów pionowego startu (VTOL), o masie startowej poniżej 25

kg.

2. Niniejszy scenariusz stosuje się do bezzałogowych statków powietrznych kategorii

helikopter (H) o masie startowej poniżej 25 kg.

3. W ramach niniejszego scenariusza mogą być wykonywane loty bezzałogowych statków powietrznych nieopatrzonych etykietą identyfikacyjną klasy określoną w częściach 1–5, 16 i 17 załącznika do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/945 z dnia 12 marca 2019 r. w sprawie systemów bezzałogowych statków powietrznych oraz operatorów systemów bezzałogowych statków powietrznych z państw trzecich (Dz. Urz. UE L 152 z 11.06.2019, str. 1, Dz. Urz. UE L 255 z 04.10.2019, str. 7 oraz Dz. Urz. UE L 232 z 20.07.2020, str. 1).

4. Podczas lotu bezzałogowy statek powietrzny nie może przenosić materiałów niebezpiecznych, które – w razie wypadku – mogą stanowić wysokie ryzyko dla osób trzecich.

5. W trakcie operacji jeden pilot obsługuje w locie tylko jeden bezzałogowy statek powietrzny


BVLOS: WARUNKI WYKONYWANIA LOTÓW

NSTS-05 BVLOS do 4kg
NSTS-06 BVLOS(MR) < 25kg
NSTS-07 BVLOS(A) < 25kg
NSTS-08 BVLOS(H) < 25kg
Warunki wykonywania lotów

Operacje systemów bezzałogowych statków powietrznych wykonywanych w ramach krajowych scenariuszu standardowych NSTS-05-08 (BVLOS) wykonuje się z zachowaniem następujących warunków:

1) w czasie lotu bezzałogowy statek powietrzny utrzymuje się w odległości do 120 m od najbliższego punktu powierzchni ziemi; pomiar odległości dostosowuje się odpowiednio do cech geograficznych terenu, takich jak równiny, wzgórza, góry;

2) w przypadku lotu bezzałogowym statkiem powietrznym w odległości do 50 metrów w poziomie od sztucznej przeszkody o wysokości przekraczającej 105 metrów, maksymalną wysokość operacji można zwiększyć o maksymalnie 15 metrów powyżej wysokości przeszkody;

3) operacje BVLOS wykonuje się nie dalej niż 2 km w linii prostej od pilota


Po zrobieniu któregokolwiek z NSTS, Wyznaczony Ośrodek zgłasza kursanta do ULC i następnie po około 2 tygodniach dane uprawnie jest podpinane w profilu pilota w systemie ULC o którym wspominałem wcześniej. Czy od tego momentu mogę już latać leganie w NSTS na który się szkoliłem? Odpowiedź brzmi: NIE :). Musimy jeszcze dopełnić jedną formalność a mianowicie wysłać do ULC tzw. Oświadczenie z informacją w jakim NSTS chcemy wykonywać operacje lotnicze. Tutaj wystarczy pobrać jeden załącznik-oświadczenie ze strony ULC, podpisać profilem zaufanym i wysłać przez epuap. Link oraz opis jak to zrobić znajdziesz tutaj

Podsumowując obojętnie czy zdecydujesz się na loty w kategorii otwartej czy szczególnej, w obu przypadkach musisz zarejestrować się jako Operator, wygenerować numer pilota oraz zrobić testy min. A1/A3.
Przed lotem pamiętaj o dwóch jeszcze ważnych rzeczach:

  1. aplikacja dronradar - rób check in nie zależnie jaki rodzaj lotu wykonujesz
  1. polisa oc - pamiętaj, że dron to tylko urządzenie które zawsze może ulec awarii i wyrządzić komuś krzywdę albo zniszczyć mienie. Jeżeli nie chcesz płacić za szkody z własnej kieszeni sugeruję wykupić ubezpieczenie na ocdrony.pl


  • Share

Reviews